We leven in een maatschappij waarbij leadgeneratie een belangrijk onderdeel is voor elk bedrijf. De meeste bedrijven hebben bijvoorbeeld niet eens door dat ze werken met leads. Voordat ik dieper in de wereld van leadgeneratie duik, is het misschien wel handig om de term “leads” nog eens toe te lichten. Er zijn namelijk technische verschillen tussen een potentiële klant, een lead en een daadwerkelijke klant. Maar maak je geen zorgen. Vandaag leg ik alles tot in detail uit. Hierdoor ben jij straks weer helemaal op de hoogte en kun je gelijk meer leads genereren voor jouw bedrijf!

Wat is een lead?

Wanneer je een bedrijf hebt, dan werk je met klanten. Een klant is iemand die werkelijk een conversie heeft gedaan. Voordat een bezoeker van een webshop een klant wordt, zijn er nog twee lagen. Eerst wordt een bezoeker een potentiële klant, ook wel een prospect genoemd. Dit is namelijk iemand die op zoek is naar iets (product of dienst), maar de persoon in kwestie weet alleen nog niet dat jij het item in kwestie verkoopt. Pas als de potentiële klant interesse toont, dan kun je die persoon een “lead” noemen. Een lead gaat over in een klant wanneer de conversie heeft plaatsgevonden.

Alles over leadgeneratie

Nu je weet wat een lead is, kun je ook wel begrijpen dat vrijwel elk bedrijf aan leadgeneratie doet. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk omzet behalen. Daarvoor moeten potentiële klanten wel op de hoogte zijn dat jij de oplossing bent voor hun probleem. Sla je deze stap over? Dan ligt de drempel wel heel hoog voor een potentiële klant om een klant te worden. Het genereren van leads kan veel tijd in beslag nemen, maar uiteindelijk is het de investering dubbel en dwars waard. Meer leads staat namelijk bijna gelijk aan meer klanten en dus meer omzet!

Zo genereer je eenvoudig leads

Je kunt als bedrijf meerdere tactieken inzetten om leads te genereren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je webshop geschikt is voor zowel desktop als mobiel. Niets is zo vervelend als een website waar je niet duidelijk kunt vinden waar je naar op zoek bent. Verder kan het helpen om visuele content te gebruiken en duidelijke call-to-action (CTA) te plaatsen op de webpagina’s. Daarnaast kun je ook leads kopen. Dan besteed je het verzamelen van leads uit aan een andere partij. Via offerte.nl vraag je eenvoudig een eerste offerte op hoeveel dat voor jouw bedrijf zou kosten. Daarbij wordt rekening gehouden met allerlei aspecten. Offerte.nl maakt een offerte op basis van afspraken zoals de prijs per lead, het budget en de afgesproken periode. Zo genereer je dus eenvoudig leads voor jouw bedrijf!