Foto’s en video’s zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van marketing. Echter, met de opkomst van sociale media zoals instagram, youtube en facebook, is beeldmateriaal nog meer van belang geworden. Afgelopen jaar heb ik mij verdiept in hoe ik dit kon toepassen in mijn eigen bedrijf. In deze blog zal ik mijn tips en tricks met u delen.
Kwaliteit van beeldmateriaal
Foto’s en video’s kunnen heel goed zijn voor uw marketing. Door veel beeldmateriaal te gebruiken wordt uw onderneming visueel aantrekkelijker wat op den duur kan zorgen voor meer klanten. Wel belangrijk is dat deze foto’s en video’s van goede kwaliteit zijn. Slechte kwaliteit kan juist averechts werken doordat dit er onprofessioneel uitziet. Zorg er dus voor dat u gebruik maakt van een goede camera of zelfs iemand inhuurt om beeldmateriaal voor uw bedrijf te creëren.
Social media
Het is uiteraard belangrijk dat uw onderneming een aantrekkelijke website heeft en dat ook hier mooi beeldmateriaal op gebruikt wordt. Dit heeft echter niet zoveel nut als uw site weinig bezoekers heeft. Door actief te zijn op de sociale media zoals instagram, facebook en youtube, kan dit bezoekersaantal toenemen en zal zo dus de bekendheid van uw website toenemen.
Het gebruik van influencers
Influencers zijn social media gebruikers die veel volgers hebben en hierdoor veel invloed kunnen uitoefenen op deze volgers. Deze influencers komen in de vorm van bloggers, vloggers en bekende “instagrammers”. Wat voor mij heel effectief is gebleken, is het gebruik van deze influencers in mijn marketingstrategie. Door ze gratis producten op te sturen en te vragen om hier, eventueel voor een vergoeding, iets over te posten op hun sociale media, heb ik een duidelijke stijging kunnen zien in mijn verkopen. Het gebruik van social influencers is een toepassing van beeldmateriaal waar u misschien niet direct aan zou denken, maar die wel zeer effectief blijkt.
Opslag van beeldmateriaal
Als ondernemer ben ik van mijzelf niet heel technisch ingesteld en had ik hiervoor dus ook maar weinig technologische snufjes in huis. Dit heeft toch wel meerdere keren voor wat problemen gezorgd. Zo is het meerdere keren gebeurd dat ik materiaal aan het shooten was en mijn SD kaart ineens vol zat. Dit zijn kleine stommiteiten die makkelijk te voorkomen zijn door een grotere geheugenkaart aan te schaffen. Wees dus slim en koop minstens een Micro SD kaart 64g, dan weet je dat je goed zit en de shoot niet halverwege hoeft af te kappen.
Pas deze tips ook toe in uw marketingstrategie en wie weet vliegen uw verkopen binnen een jaar ook de pan uit!