Weet je wat pas slim zaken doen is? E-commerce marketing. Als jij met je webshop nog enigszins omzet wilt draaien is een belangrijk onderdeel van je e-commerce marketing dat je aan conversieoptimalisatie doet. In onderstaande blog zal ik aan je uitleggen waarom conversieoptimalisatie zo belangrijk is en hoe je het kunt inzetten.

Conversieoptimalisatie

Bij conversie draait het er om dat je van de bezoekers op je site klanten maakt. Als ze converteren, hebben ze een aankoop gedaan en ben je dus succesvol geweest. Conversieoptimalisatie als onderdeel van e-commerce marketing zorgt er dus voor dat je site op een dusdanige wijze is ingericht, dat je sitebezoekers converteren. Ze komen dan in een aankoop-funnel. Eerst bezoeken ze de site een keer los. Daarna komen ze terug omdat ze toch nieuwsgierig waren. En dan daarna ergens een keer doen ze een product in een winkelmandje en doen ze een aankoop. Er zijn veel aanraakpunten waar je de klant kwijt zou kunnen raken. Hoe voer je je e-commerce marketing dusdanig uit dat klanten converteren? Probeer de funnel zo in te richten dat je tot resultaten kunt komen.

A/B testen zijn ook onderdeel van e-commerce marketing

Een echte professionele marketing expert zal je vertellen dat je met A/B testen het verste komt in je e-commerce marketing. Bij A/B testen geef je een deel van je website bezoekers website A en een deel van je bezoekers website B. Beide sites zijn op een bepaalde manier anders. Bijvoorbeeld website A heeft een blauwe ‘koop’-knop en website B een rode. Daarna ga je kijken naar de statistieken om te zien welke site beter geconverteerd is. Als dat website B is, wordt je ‘koop’-knop definitief rood, en heb je je website conversiegerichter ingericht. Naast A/B testen heb je ook multivariate testen, dan doe je bijvoorbeeld een website A, een B, en een C, en op die manier kom je tot conclusies.

Heat- en clickmaps

Heatmaps en clickmaps zijn visualisaties van waar mensen op je site heengaan met hun muis en waar ze klikken. Dit zorgt voor interessante informatie met betrekking tot de bezoekers van je site. Wat vinden ze fijne plekken op je site? Slaan ze altijd je banners over? Misschien moet je ze dan helemaal weghalen. Dit soort vragen en antwoorden kun je krijgen met heatmaps of clickmaps. Je e-commerce marketing kan eigenlijk niet zonder. Er zijn allerlei programma’s die je kunt gebruiken, echter let wel dat sommige op een dure abonnementsbasis opereren.